dinsdag 22 april 2008

De achtergrond

Wie is Clemens van Ewijk?

Als zoon van een brood- en banketbakker kwam ik in 1944 in Haarlem ter wereld als vierde van een gezin van twaalf kinderen. Het was een warm en gezellig nest.

Na de Lagere School ging ik doordat ik altijd met de techniek in de weer was als vanzelfsprekend naar de Ambachtsschool.
Mijn keuze om elektromonteur te worden werd overschaduwd door mijn passie voor bromfietsen en motoren. Mijn vrije tijd bracht ik door bij de firma van der Pelt, een Bromfietsen en Motorenzaak. Ik kreeg er de vrije hand en kon naar hartelust mijn hobby uitvoeren.

Na het behalen van het vakdiploma Elektrotechniek ging ik als 15-jarige aan het werk in de bouw. Echter de brommers en motoren bleven trekken, dus ’s avonds na het werken in de bouw was ik tot in de kleine uurtjes te vinden bij de firma Pelt, verkoop en reparaties van fietsen bromfietsen en motoren. Onder voorbehoud van het halen van bijbehorende vakdiploma’s kreeg ik toestemming van mijn vader om de overstap te maken naar deze branche.
Uiteindelijk zijn het auto’s geworden.

Mijn Militaire Diensttijd kon niet mooier: Ik kwam op als Motorordonnans, en als ik niet hoefde te rijden was ik te vinden in de werkplaats. Gelegerd in Wezep ontmoette ik de vrouw met wie ik in 1967 trouwde, na twee jaar in Haarlem te hebben gewoond kwamen wij in 1969 in Lemelerveld terecht. Ik werkte daar als chef werkplaats bij Garage Jansman een echte dorpsgarage, je kon daar terecht voor alles wat vier wielen had. Geen klus gingen we uit de weg.
Na zeven jaar huwelijk kregen wij twee prachtige dochters waar ik gek mee ben, Daniëlle in 1974 en Marije in 1976.
Inmiddels kan ik ook genieten van twee heerlijke kleinzoons, (belhamels).

Toen de heer Jansman in 1975 stopte met het garagebedrijf in de Dorpsstraat heb ik met ons spaargeld de sprong gemaakt naar het zelfstandig ondernemerschap. Dit verliep zó voorspoedig dat er in 1979 een nieuw pand werd gerealiseerd aan de Parallelweg, in 1995 kwam daar nog een tweede vestiging bij in Nijverdal. Het leven lachte me toe.

Dat alle mooie dingen in het leven ook een schaduwkant hebben, heb ik in de afgelopen jaren ervaren.

Inmiddels is mijn leven in een wat rustiger vaarwater terecht gekomen. Hierdoor heb ik weer nieuwe energie gekregen, heb voor mij heel belangrijke personen terug in mijn leven en voel mij weer gewaardeerd. Het idee een fietstocht te gaan maken naar Santiago de Compostela kwam niet uit de lucht vallen. Door uitzendingen hierover op TV en de verhalen die ik op internet las van anderen die de tocht hebben gemaakt, ben ik tot dit besluit gekomen.


Op deze manier hoop ik te bereiken wat ik voor ogen heb, nl.: Al fietsend “stilstaan” bij mezelf en de dingen die achter mij liggen een plaats geven.

Clemens van Ewijk

30 opmerkingen:

Anoniem zei

Dag kanjer,
Een oceaan is gevormd door vele druppels.
Ik ondersteun je fietstocht met 2600 druppels.
Ik hoop dat je de Noordzee bij elkaar fietst.
Veel succes,
Ria

Anoniem zei

Hoera!!!!!!

De eerste € 1.080,-- is binnen.

Clemens.

Anoniem zei

Lieve pap,

We zijn supertrots op je, en we hebben er alle vertrouwen in dat je deze reis goed zult volbrengen.
We zullen je volgen, in gedachten, en op de site.

Dikke knuffel
Remko Danielle
Thijmen en Dante

mayra & charl zei

Lieve Clemens,

We wensen jou een hele mooie reis toe! Fantastisch dat je deze onderneming aangaat, alle respect hietvoor!!
Wij zullen er zeker voor zorgen dat je een goede eerste stopplaats hebt. Als een klein steuntje in de rug!!!

Liefs, Charl en Mayra

marije en erwin zei

Lieve Pap,

Een moedig besluit om deze uitdaging met jezelf aan te gaan. Wij zijn dan ook erg trots! Mooi ook dat deze tocht een periode in je leven symboliseert..een periode van bergen en dalen die elkaar afwisselen. Wij hebben er in ieder geval alle vertrouwen in dat je de eindstreep gaat halen. Zet 'm op!. En vergeet al fietsende niet dat na erg bergje weer een dalletje komt (in de positieve zin van het woord). We zullen aan je denken!

Liefs Erwin en Marije

Anoniem zei

lieve clemens!

wat knap van je om aan deze reis te beginnen, jou kennende gaat het zeker lukken , we gaan je volgen hoor en wensen je heel veel succes een dikke zoen van je jongste zussie voor mijn grote broer, ook veel groeten en succes van , mijn mannen frans , michell en jeroen gr.cinta

Anoniem zei

Dag lieve broer,
Na alle voorbereidingen is het nu dan echt zover.Ik wens je een voorspoedige tocht met veel goede mensen op je pad.In gedachten fiets ik mee en op de moeilijke stukken roep ik (net als tegen mijn kinderen vroeger)komop je kunt het!! Je moet al die kilometers nog wegtrappen, maar voor mij ben je nu al een kanjer, en wat het zo goed gekozen doel betreft zal ik je steunen
Veel liefs en knuffels, Tonnie

Anoniem zei

Hallo broer,

De eerste wielomwenteling, is het begin van de grote fietstocht. (vrij naar een chinees gezegde). Ik (en met mij ook Nel) hoop dat de eerste omwenteling zodanig zal zijn dat het het begin is van een goede reis. Een tocht met veel moois. Delen daarvan hebbeb Nel en ik pas nog gezien in Frankrijk tijdens onze 14 daagse trip. Maar het zal ook best eens lastig zijn met die verrekte bultjes, die ze daar hebben neergestrooid. Denk dan aan een ding; "klimmen doe je op je door jou gekozen tempo". (Je gaf trouwens in het laatste mannenweekend al aan dat je het klimmen al een beetje beheerst.)Ik zal vaak in gedachte met je mee fietsen, maar je lekke band zul je toch zelf moeten plakken.
Broeder, ik wens je een heel goede tocht, met veel moois, veel goed weer, goede benen, een goede afsluiting en voor de Stekkenkamp machtig veel geld.
In bewondering voor de onderneming wens ik je een "behouden tocht".

Je broer(tje) Jacques.
En vanzelfsprekend ook je schoonzus Nel.

Anoniem zei

Hallo Breurtie van me,

Ik vind het top wat je gaat doen. Het toont je karakter en je doorzettingsvermogen. Je gaat steeds meer op Pa lijken, niet alleen in uiterlijk, maar ook in je doen en laten. Ik denk als Pa geleefd had dat hij met je mee had willen gaan, ook al wist hij dat het niet zou gaan. Ik weet zeker dat hij stiekem van boven met je mee kijkt en je af en toe een windje in de rug zal zijn. Wij zullen proberen af en toe wat wind in gedachte in je rug blazen. Het wordt een mooie tocht denken wij, natuurlijk met bergen en met dalen. Maar ook die weet je vast te overwinnen. Ik had het je al geschreven, wij houden van je en wensen je een voorspoedige tocht. Heel veel groetjes van je "kleinste" breurtie en zijn deerne.

Diny zei

Petje af voor jou !!!!
Geniet er van maar doe het wel rustig aan. wij volgen je op de voet (dus niet op de fiets)
Succes en groetjes,
Jos en Diny

Anoniem zei

Hoi Cleem,
We horen dat je het fantastisch doet en je óók nog eens geweldig geniet, wat wil je nog meer?
Al komen er mindere dagen, deze pakken ze je niet meer af! Blijf vooral genieten en bepaal je eigen tempo, wij zijn in gedachten bij je en een kaarsje voor de goede afloop is ook al opgestoken!
Lieve groet, Hermien en je maatje Anton

Anoniem zei

Hoi volgers van de route, hier dan eindelijk een berichtje rechtstreeks van mij, het koste nogal wat inspanning een internet cafe te vinden, uiteindelijk is het dan toch gelukt, ik zit nu na een volle week fietsen in Chalon-en-Champange. Al met al heb ik er nu ongeveer 760km opzitten, ik voel mij keigoed de benen willen goed, heb zelfs het gevoel dat het steeds beter gaat. door het thuisfront bent u al op de hoogte gehouden van de vorderingen van mijn tocht, daar kan ik alleen nog aan toevoegen dat ik ondanks dat ik alleen fiets mij niet alleen voel door al het moois om mij heen dat ik zie, de leuke en gastvrije mensen die ik ontmoet en de bijzondere dat ik tegenkom. wat mij het meest is opgevallen is de kleine dorpjes waar ik doorheen fiets uitgestorven lijken, je ziet er bijne geen mensen en de woningen zien er verlaten en onverzorgt uit.Ook is de historie van de eerste wereldoorlog hier nog goed zichtbaar, bijna in elk dorp staat wel een monument, en deze zien er ook goed verzorgt uit.Al met al zeer indrukwekkend. ik zal trachten een aantal foto's op het net te zetten om een indruk te geven van hetgeen ik zo tegenkom. ik hoop de volgende keer iets eerder persoonlijk van mij te laten horen. Via deze weg wil ik alle goede gevers die al gestort hebben heel hartelijk bedanken, ik hoop dat er nog het een en ander bijkomt voor het goede doel.
Heel veel groet aan het thuisfront.
Clemens.

Anoniem zei

Geachte volgers, de rest komt later, de provider valt steeds weg.

Groetjes,

Clemens.

Anoniem zei

Lieve Cleem

Wat een geweldige reis maak jij zo op de fiets wat fantastisch wij zijn trots op jou,jij zult het zeker gaan redden hoewel het natuurlijk steeds zwaarder zal worden.
wij vinden het erg leuk sms te ontvangen en elke dag kijken wij even op de site waar jij zit en bekijken de foto;s die jij gemaakt hebt. Miranda.en nu je broertje Gaat ook wel super tot dit moment als komen de bergen er nog wel aan. Maar daar weet je denk ook wel raad mee.Net je foto"s bekeken en je verslag gelezen. Gaat je goed men jongen en we zullen je blijven volgen ook als we zelf op reis zijn. de groeten en een heeeeeeeeeeeeeeele dikke knuffel en hou vol.
Miranda en Andre

Anoniem zei

Hoi kanjer,
Het zit je soms niet echt mee,wat weer betreft en onderdak. Toch ga je gestaag door en na een lekkere douche, een hapje en een potje bier zie jet weer helemaal zitten, wat ben je toch een toppertje!!
Ik stuur je een "convoi exceptionelle de bisous!!!!!" dit kun je nu vast wel vertalen.
Tonnie

Anoniem zei

He Clemens,

Heel veel succes met alle kilometers die je nog gaat fietsen.
We doen het je zeker niet na.

Groeten Patrick, Annemieke , Anne en Mette Borkent

Anoniem zei

Hallo Cleem
via je smsberichten die je steeds zo trouw verstuurt,en dat vind ik al hardstikke knap naast al dat fietsten en afzien, hoor ik natuurlijk van je meelevende zus hoe je het doet, en dat is heel erg goed.Natuurlijk verloopt niet alles zo gladjes, dat spreekt voor zich en juist daarom is het een hele prestatie.we horen niets over lekke banden, houen zo!!Iedere dag kom je dichter bij je doel en ik hoor ook over bijzondere ervaringen en leuke mensen onderweg.
vandaag heb je Rocomadour bereikt en dat kreeg je niet kado, des te groter is de voldoening,denk ik.want je hebt het weer gered en een vlinder als metgezel, dat is vast geen toeval.Wat zul jij een paar kuiten ontwikkelen met al die percentages stijgingen, 6,7,8,9% en straks nog meer misschien.Ik kan het je niet nadoen.Wij zijn op Texel en hopen daar ook veel km te maken, maar de paden zijn ons bekend. Voor jou is iedere dag een nieuwe verrassing en na elke bocht iets anders wat de moeite waard is. Geniet ervan en nog veel fietsplezier, op weg naar 17 juni, of eerder????
groeten en arm om je schouder. zwager/broer
gerard

Anoniem zei

Dag clemens
Een berichtje ook van ons .
Geweldig wat je doet ,zo zie je maar weer sommiggen mensen herbergen talenten in zich die er wat later uitkomen .
Je bent geweldig,we volgen je per dag ,heel leuk dat het zo wie zo kan.
Cleem we zijn beretrots op dat je dit op je genomen hebt .
Maar ook op Ria zijn we weliswaar op een andere manier ook trots, zij heeft achter je gestaan met de voorbereiding,wij wensen haar dan ook een goede reis als ze je op gaat halen.
Ria een heel goede reis en we hopen dat jij ook een goede reis mag hebben .dikke kus . en ook clemens knuffels van Herman en Ida toy toy toy

Anoniem zei

Hallo Breurtie, (ik hou het er maar ff in)

Tegen de tijd dat jij in Santiago de compastella aankomt zijn wij ons aan het voorbereiden op onze vakantie naar Turkije. Wij vertrekken de 18e juni. Wij vinden het bijzonder knap zover als je bent gekomen. Ook de smsjes worden natuurlijk trouw gelezen. En de site word elke dag bekeken. Ik zit zo af en toe een op Google Earth te kijken, maar er komen nog een paar lastige stukkies aan voor je. Maar zoals je nu gaat kan het haast niet anders dat je deze klimmen zal overwinnen. Wij hebben er in elk geval alle vertrouwen in. Wij hopen dat je nog veel leuke dingen gaat zien en meemaken, dat je nog veel leuke mensen gaat ontmoeten. Wij blijven je volgen en denken aan je.

Groetjes en dikke knuffels, Ankie en je kleine broertje.

Unknown zei

Hallo Clemens,

Bij deze willen ook wij iets van ons laten horen.
Telkens volgen wij de website om te kijken hoe het met je gaat.
De foto's die jij ons voorschoteld zeggen al genoeg en dan daarbij je verhalen, fantastisch deze prestatie.
Wij wensen je nog veel goede kilometers en blijven je volgen.

groetjes
Mieke en Chris

Anoniem zei

Hallo Clemens,

Je gaat geweldig als ik het zo allemaal lees. Ik moet zeggen dat je indruk maakt met je fietstocht. Relatief ongetraind in toch zo presteren. Geweldig. Natuurlijk kun je als hoofdsponsor van je geleifde handbalvereniging Auto van Ewijk/LHC niet achterblijven. Maar dit overstijgt het spelen in het eerste. Ik wens je veel succes op het laatse deel van de tocht, we spreken elkaar binnekort.

Jos Wilms

Anoniem zei

Hoi trouwe volgers van mijn tocht,ben blij en verheugd met al de reacties die ik ontvang, het geeft mij kracht en sterkt mij om de tocht te volbrengen, daarnaast vindt het geweldig dat ook het doel waar ik voor fiets ondersteund wordt.
Vannacht slaap ik in een revugio in Legrono, heb 70km gefietst om daar te komen, het was een pittige tocht met veel wisseling in het traject, veel klims en heuvels die genomen moesten worden waardoor de snelheid soms op niet meer dan 7 km per uur uitkwam, een aanslag op je ritme, maar dat vergeet je snel als je boven bent en geniet van al het moois dat je ziet. daarnaast ontmoet je elke keer weer nieuwe mensen uit alle windstreken. Vaak denk ik onderweg, ik voel mij vereerd dat ik dit allemaal kan en mag beleven.

Ik heb een Cd met fotoos gestuurd naar Remko mijn schoonzoon, ik hoop dar deze snel aan jullie kunnen worden getoond zodat jullie een klein beetje kunnen genieten van al hetgeen ik zie, want uitleggen is moeilijk.

Veel groetjes vanuit Legrono, met een dakje boven de eerste o.

Veel groejes,

Clemens.

Anoniem zei

Hier een berichtje van Herman
Clemens geweldig wat je allemaal al gefietst hebt
Je weet ik had graag met je meegefietst ,maar ik snap dat je dit graag alleen wilde doen.
dus in gedachten ben ik met je meegegaan.
Cleem voor je laatste stuk heel veel succes
knuffel Herman
Ook van mij heel veel succes
gewenst en een dikke pakkerd ietepiet.

Anoniem zei

Hallo Clemens,

De laatste loodjes gaan eraan komen. Geweldig dat je zo goed gaat. Doet de billencreme nog steeds goed zijn werk? Zal wel, want ik hoor niet van pijntjes, maar het kan natuurlijk ook dat je je door de pijn heen trapt. Aparte ervaring he dat slapen met al die vreemde op een zaal. Nog geen ruzie vanwege je snurken? Doe je Jacobus de groeten van zijn naamgenoot, en zeg hem dat ik ook beslist een keer op bezoek kom. Maar dan wel samen met Nel.
Clemens laten de laatste loodjes voor jou niet de spreekwoordelijke laatste (zware) worden, maar mag je genieten van alles wat je onderweg (gratis) wordt geboden.
Lieve groeten van je (schoon)zus Nel en je broeder Jacques

Anoniem zei

Lieve pelgrim,
En dan nog iets....... 2600 druppels? Dat zijn er wat meer geworden, Stichting Vechtgenoten vaart er wel bij. Die overige druppels worden z.s.m. gestort.
Veel liefs, dikke kus enne je weet wel

Anoniem zei

Hallo Clemens
Wij hebben je reis via de side
gevolgd en vinden het een geweldige prestatie dat je het
[bijna] hebt gehaald.Wij hopen voor je dat je na deze fietstocht bereikt hebt wat je voor ogen had en weer kunt genieten van alle mooie dingen in je leven. Voor Ria is dit natuurlijk ook een hele spannende tijd geweest dus wensen wij haar ook alle goeds toe.Nog heel veel sterkte voor de laatste loodjes en een hele goede reis toegewenst terug naar Lemelerveld.
Wij horen vast nog weleens wat verhalen van je over dit avontuur.
Fijn voor je dat Ria naar het eindpunt is afgereisd om je te verwelkomen.
Wij zijn op dit moment op de boot en dobberen ergens bij Noordseschut
in de buurt.[ nog niet zo ver van huis dan jij geweest bent]
Heel veel groetjes en tot ziens.

Sijmen en Betty

Anoniem zei

Hoi volgers van mijn tocht, even tijd en kans om zelf te reageren.
Vandaag de voorlaatste dag van mijn tocht, ben aangeland in Arzua, en nog veertig km verwijderd van mijn einddoel.

Vandaag een bijzondere dag werd opgewacht door Ria na vijf enerverende weken, met bloempjes uit het veld passend bij de eenvoud van de tocht. lekker samen op een terrasje een wijntje op gedronken.

Was vandaag jammer genoeg een dag met veel regen, daardoor ontgaan je vaak een heleboel dingen,wel weer een aantal leuke mensen ontmoet uit diverse windstreken, wat opvalt dat ook veel jonge mensen de tocht maken,vandaag een stel uit Frankrijk tegen gekomen die met een ezel op pad zijn.

Wat ook heel bijzonder is het enthousiasme wat je beleefd van de bewoners van het land, als je dreigt verkeerd te rijden wordt je onmiddelijk gecorrigeerd.

Ga nu lekker met mijn meissie en Bert samen een driegangen pelgrims menue van € 10,-- nuttigen.

Tot spoedig ziens Holland.

Clemens.

Anoniem zei

He Breurtie,

Je hebt het gefixt. Ruim 3000 km gefietst, veel mooie dingen gezien en veel leuke mensen ontmoet. Wij hebben diep respect voor je prestatie. Wij hebben elk berichtje van je met veel plezier gelezen, ook in gedachte met je meegefietst. Ik heb ook elke dag even de site bekeken waar je laatste stop van die dag was. Ik hoop je weer snel in levende lijve te zien. In ieder geval met het familie weekend. (we gaan niet elke dag 100 km fietsen hoor) Maar wel veel plezier met elkaar maken.

Tot spoedig ziens en een dikke knuffels van ons.

Ankie & Henk

Anoniem zei

Hoi Cleem,

Gefeliciteerd met het behaalde succes, fantastisch!
Geniet nog even lekker na want een vakantie heb je nu wel verdiend.
Tot ziens in het SUKERBIETENDORP.

Roosje

Anoniem zei

Clemens

En dan zeggen ze dat er geen mensen meer zijn die echt iets proberen te doen voor hun medemens. En zo leuk voor je buurman uit de Roemervisscherstraat in Haarlem om dit verhaal zo te kunnen vernemen. Al zo'n 42 jaar in de USA, 40 jaar getrouwd and 3 dochters and 4 kleinkinderen. Je broer heeft gelijk je lijkt veel op je vader.
Hartelijke groeten uit Florida.

John