maandag 12 mei 2008

Uit De Stentor van 3 mei 2008

'Ik fiets alleen, wij sponsoren samen'
door Henriët Dijk. zaterdag 03 mei 2008

LEMELERVELD - Zijn personeel geloofde hem eerst niet. Hun baas, Clemens van Ewijk, langer dan tien dagen weg van zijn gelijknamige autobedrijf in Lemelerveld?
Dat was in ruim dertig jaar nog nooit gebeurd. Van Ewijk gaat. Hij vertrekt 13 mei voor een fietstocht van 2600 kilometer naar Santiago de Compostela in Spanje. Wel met het motto: "Ik fiets alleen, wij sponsoren samen."Want dat er aan zijn fietstocht een goed doel verbonden moet zijn, stond vanaf het eerste idee als een paal boven water bij hem. "Voor mijn eigen gevoel geeft dat wat meer voldoening", vertelt de 64-jarige Van Ewijk. Een goed doel vinden, bleek echter niet makkelijk. Totdat Van Ewijk medio februari in deze krant het verhaal las over het inloopcentrum voor kankerpatiënten in Ommen van de stichting Vechtgenoten. Het inloophuis is een ontmoetingsplek voor (ex-)patiënten en hun naasten. "Dat sprak mij zo aan. In het achterliggende traject vallen mensen vaak in een gat. Er is veel geld voor onderzoek, maar niet voor zoiets. Soms is het lastiger met anderen over je ziekte te praten dan met lotgenoten", motiveert Van Ewijk zijn keuze. Ook zijn vriendin, Ria van Holstein, is gegrepen door het verhaal achter het inloophuis. Zij heeft zich opgegeven als vrijwilliger. Van Ewijk werft de komende tijd sponsoren voor zijn fietstocht. Van Holstein heeft een folder voor hem gemaakt. "Daarmee ga ik de bedrijven langs en ik stuur ze op. Ik probeer er zoveel mogelijk uit te slepen", zegt Van Ewijk. Naast een goed doel, heeft zijn pelgrimstocht ook een persoonlijk doel. Met de lange rit wil de garagehouder een 'onrustige periode' in zijn leven afsluiten. "Ik ga ook bewust alleen. Ik wil het helemaal zelf doen, terugkeren naar mijzelf." De van oorsprong Haarlemmer kwam in 1969 naar Lemelerveld als chef werkplaats bij de toenmalige garage Jansen. In 1975 nam Van Ewijk de zaak over. In al die jaren ging Van Ewijk nooit langer dan tien dagen op vakantie. Toen Van Ewijk vorig jaar aan het fietsen was met zijn vriendin borrelde het idee boven. "Dit is een afsluiting. Ik heb het gevoel dat ik nu in rustiger vaarwater zit." Via internet en televisie kwam hij uit op Santiago als bestemming. Hij hoopt de route in 35 dagen te fietsen. Zijn bedrijf laat hij dan met een gerust hart achter. " Mijn medewerkers werken er alsof het hun eigen bedrijf is. Dat maakt het wel makkelijker om de beslissing te nemen, anders doe je zoiets niet."- Wie van Ewijk wil steunen, kan een bijdrage storten op rekeningnummer 1028 42 868 t.n.v. C.J.M.J. van Ewijk o.v.v. 'inloophuis kankerpatiënten'.

Geen opmerkingen: